Είστε εδώ

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών

Κωδικός Τίτλος Μαθήματος Εξάμηνο Διδακτικές Μονάδες Πιστωτικές Μονάδες (ECTS) Ώρες Θεωρίας Ώρες Εργαστηρίου Κατηγορία Περιγραφή
ΓΚ580 Διδακτική του Θεάτρου Ι: Εισαγωγή στη
θεατρική αγωγή (Θεωρία και πρακτική)
Χειμερινό 4 5 3 0 Κατ’ επιλογή υποχρεωτικό Σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι το να οικειωθούν οι φοιτητές με τις βασικές αρχές του θεάτρου και του δράματος στην εκπαίδευση και να γνωρίσουν τις θεωρητικές και τις διδακτικές προσεγγίσεις στη θεατρική αγωγή. Πιο συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αφομοιώσει τη διδακτική μεθοδολογία του θεάτρου/δράματος ως αυτόνομου μαθήματος στην εκπαίδευση και ως εργαλείου μάθησης των υπολοίπων μαθημάτων και να μπορούν να εφαρμόζουν στην πράξη βασικές θεατροπαιδαγωγικές μορφές και τεχνικές. Επιπροσθέτως, στους ειδικούς στόχους του μαθήματος εντάσσεται η γνωριμία των φοιτητών με τις παιδαγωγικές θεωρίες που πλασιώνουν τη θεατρική αγωγή και με τους βασικούς εκπροσώπους του θεάτρου/δράματος  για την κοινωνική παρέμβαση
ΑΘ112 Μίμος και Παντόμιμος Χειμερινό 4 5 3 0 Κατ’ επιλογή υποχρεωτικό Στο πλαίσιο του μαθήματος θα εξεταστεί η ιστορία του αρχαίου μιμικού δράματος από τις απαρχές, μέσω της μελέτης των σωζόμενων κειμένων (αποσπασμάτων και ολοκληρωμένων μίμων). Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στους Μίμους του Ηρώνδα, στο 15ο Ειδύλλιο του Θεοκρίτου, καθώς και σε σπαράγματα μίμων της αυτοκρατορικής εποχής που έχουν σωθεί σε παπύρους. Γενικότερα, στο μάθημα θα δοθεί έμφαση στις διαφορές μεταξύ του μίμου και των άλλων θεατρικών ειδών της αρχαιότητας, ενώ θα συζητηθεί και το πρόβλημα της παραστασιμότητας. Τέλος, θα τοποθετηθεί ο αρχαίος μίμος και παντόμιμος στο πλαίσιο της ιστορίας και εξέλιξης του μιμικού δράματος διαχρονικά, μέχρι και τον σύγχρονο μίμο.
ΕΡΓ659 Εργαστήριο σκηνογραφίας Χειμερινό 4 5 3 0 Κατ’ επιλογή υποχρεωτικό Το μάθημα  περιλαμβάνει  μια  σύντομη θεωρητική εισαγωγή σε βασικές θεματικές  της σκηνικής αισθητικής και  του σκηνικού και θεατρικού χώρου, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις παραμέτρους  του σκηνογραφικού σχεδιασμού  με βάση το δραματικό κείμενο. Τελικός στόχος αποτελεί η δημιουργική  επεξεργασία μιας τρισδιάστατης  σκηνογραφικής πρότασης  για ένα αρχαίο δραματικό έργο τοποθετημένο στον  ανοιχτό χώρο.
ΠΘ251 Ειδικά ζητήματα σαιξπηρικού θεάτρου Χειμερινό 4 5 3 0 Κατ’ επιλογή υποχρεωτικό Το μάθημα εξετάζει ζητήματα ετερότητας και σχέσεων εξουσίας καθώς και η πρόσληψη της σαιξπηρικής δραματουργίας από το μεταγενέστερο θέατρο. Πιο συγκεκριμένα μελετώνται ζήτημα έμφυλων, φυλετικών, κοινωνικών, εθνικών και θρησκευτικών ταυτοτήτων σε σχέση με την ιδεολογία της Αναγέννησης, τη θεατρική παράδοση, τη νομοθεσία, τη θρησκεία, την κοινωνική ιεραρχία, τις αντιλήψεις και τα στερεότυπα για τον ανθρώπινο χαρακτήρα. Στα ζητήματα πρόσληψης του σαιξπηρικού θεάτρου εξετάζονται μεταγενέστερες σκηνικές προσεγγίσεις των έργων του ελισαβετιανού συγγραφέα και ο διάλογος νεότερων συγγραφέων και καλλιτεχνικών ρευμάτων με τη δραματουργία του
ΝΘ315 Η Ελληνική κωμωδιογραφία στον 20ο αιώνα Χειμερινό 4 5 3 0 Κατ’ επιλογή υποχρεωτικό Η κωμωδιογραφική κληρονομιά του 19ου αιώνα (η μολιερίζουσα ηθικοδιδακτική κωμωδία των Δ.Χ. Βυζάντιου, Μ. Χουρμούζη, Ά. Βλάχου, Δ. Κορομηλά, Η. Καπετανάκη, Χ. Άννινου, κ.ά / Κωμειδύλλιο). Η ελληνική Επιθεώρηση στον 20ό αιώνα. Η κωμωδία ηθών του Μεσοπολέμου (Τ. Μωραϊτίνης, Σπ. Μελάς, Θ. Συναδινός, κ.ά.). Οι προσπάθειες ανανέωσης της κωμωδίας στην περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου, με πρότυπα το θέατρο σκιών και τον Σαίξπηρ (π.χ. Γ. Θεοτοκάς, Β. Ρώτας). Η μεταπολεμική φαρσοκωμωδία (Δ. Ψαθάς, Αλ. Σακελλάριος, Ασ. Γιαλαμάς, Κ. Πρετεντέρης, κ.ά.). Οι μεταπολεμικοί πειραματισμοί με το γκροτέσκο και τη μαύρη κωμωδία στο πλαίσιο του θεάτρου του παραλόγου (Γ. Σκούρτης, Β. Ζιώγας, Στρ. Καρράς, Κ. Μουρσελάς, Π. Μάτεσις). Οι μεταμοντέρνοι πειραματισμοί με την έννοια του κωμικού (Α. Στάικος).